Bron: lkca.nl
In het programma MIND-CARE staat de heilzame werking van kunstonderwijs voor leerlingen met mentale problemen centraal. LKCA ontwikkelt samen met het Duitse BKJ een toolbox die kunstprofessionals hierbij gaat ondersteunen. LKCA-adviseur Jan van den Eijnden en docentenopleider Kesha Felipa vertellen hoe deze vorm krijgt.
De laatste jaren, zeker sinds de covid-lockdowns, staat de mentale gezondheid van jongeren volop in de belangstelling. Die zorg komt niet uit de lucht vallen. Hoge percentages jongeren geven aan last van stress en depressieve gevoelens door prestatiedruk en social media te ondervinden.
Tegelijkertijd wijzen talloze rapporten uit dat kunst- en cultuurbeoefening een belangrijk middel zijn om jongeren te ondersteunen.
Reden voor LKCA om samen met de Duitse zusterorganisatie BKJ (Bundesvereinigung Kulturelle Kinder- und Jugendbildung) in het kader van het met Europees geld gefinancierde programma MIND-CARE te onderzoeken hoe en met welke instrumenten kunsteducatoren symptomen van mentale problemen kunnen signaleren, hoe ze vervolgens jongeren van 14 tot en met 18 jaar kunstzinnige ondersteuning kunnen bieden én wanneer ze moeten doorverwijzen naar de GGZ.
In de afgelopen maanden waren hierover diverse leergemeenschapbijeenkomsten, onder andere rond de thema’s bewustwording en preventie. LKCA ontwikkelt in 2026 trainingen en intervisiebijeenkomsten om, via tweedelijnspartners, kunstdocenten te steunen. Van 3-5 december wordt de conferentie Creativity as Mind Care gehouden in Berlijn. Daaraan voorafgaand sprak de Cultuurkrant met twee betrokkenen. Lees meer.
De gemeente Boxtel biedt een eenmalige korting per jaar op muzieklessen.
Alle muziekdocenten die je ziet op dit Muziekloket voldoen aan de eisen voor deelname.