Overgisteren - Erfgoed Brabant

Doelgroep
Groep 1-2
Tijdsinvestering
2 tot 6 weken, naar keuze van de leerkracht. De museumles duurt 90 minuten.
Genre
Cultureel erfgoed
AANBIEDER
Erfgoed Brabant

Waterstraat 16
5211 JD 's-Hertogenbosch
www.erfgoedbrabant.nl
nfo@erfgoedbrabant.nl
T: 073 - 6156262
 

 

Er is een koffer gevonden. De leerkracht vond hem gewoon op straat en hij staat nu in de klas. Van wie zou de koffer zijn? De kinderen maken de koffer open en vinden allerlei bekende en onbekende voorwerpen. Oude voorwerpen, zoals een tol, klompjes en een zakje muntjes. Maar ook gereedschap, bijvoorbeeld een duimstok, witte stoffen handschoentjes en een vergrootglas. Tot slot vinden ze een folder van het lokale museum. Er is maar één conclusie mogelijk: dit is de koffer van een museummedewerker!

De kinderen kijken in de klas de video waaruit blijkt dat de museummedewerker inderdaad haar koffer kwijt is. Met een mailtje laten de kinderen haar weten dat haar koffer is gevonden. Wat zal zij opgelucht zijn! Maar wat is een museum nou precies? En waarom zou je eigenlijk voorwerpen van vroeger bewaren? De vondst van de koffer is voor de kleuters het begin van een ontdekkingstocht naar de begrippen 'museum', 'vroeger' en 'bewaren', met als hoogtepunt een bezoek aan het museum. De mysterieuze koffer en ieder voorwerp daarin vertelt een verhaal. Ook de bijzondere voorwerpen die de kleuters van huis meenemen om een museum in de klas in te richten. Met Overgisteren leren de leerlingen communiceren over voorwerpen en wordt hun woordenschat uitgebreid.

Klik hier voor de video's die horen bij dit project.

Kant-en-klaar lespakket bestaande uit:

  • De koffer van een museummedewerker vol voorwerpen
  • Docentenhandleiding
  • Twee video's
  • Boeken voor de verteltafel
  • Digitale kralenkaarten, leesrupsen, woordkaarten, stempelkaarten, woordplaten
  • Digitaal memoryspel
  • Digitale werklessen voor in de hoeken

Leergebied
Geschiedenis, taal, rekenen, handvaardigheid, tekenen, muziek, spel. Overgisteren sluit aan bij de gebruikelijke manier van kleuteronderwijs, waarbij de klas een aantal weken met een thema bezig is.

Thema'sVroeger, museum, taalontwikkeling.

Leerdoelen

Leerdoelen erfgoededucatie

  • De leerling kan begrippen rondom erfgoed herkennen: vroeger, oud, nieuw, bewaren, bijzonder, voorzichtig, van jezelf, van iedereen.
  • De leerling kan met zijn/haar zintuigen eigenschappen van erfgoed onderzoeken en beschrijven.
  • De leerling kan onderdelen van het verhaal dat hoort bij het erfgoed navertellen of naspelen.
  • De leerling kan bij een eigen persoonlijk voorwerp aan een ander vertellen wat dit betekent voor zichzelf.
  • De leerling kan voorzichtig omgaan met erfgoed.

Klik hier voor meer informatie over de handleiding "Wijzer met erfgoededucatie".

De Cultuurtraject Brabant indicatoren waar (met name) aan gewerkt wordt:

  • De leerling maakt een voorstelling van een eigen idee en vertaalt dat in een concept of ontwerp
  • De leerling experimenteert met kunstzinnige technieken en vaardigheden en onderzoekt alternatieve oplossingen
  • De leerling associeert, legt verbanden en geeft betekenis tijdens het maakproces
  • De leerling leeft zich in of herkent eigen emoties, ervaringen of ideeën in de verbeelde werkelijkheid
  • De leerling stelt n.a.v. wat hij/zij/hen gezien, gehoord, gevoeld of gelezen heeft, open vragen aan zichzelf en zijn omgeving.
  • De leerling geeft uitdrukking aan ervaringen, gedachten en gevoelens die voor hem belangrijk zijn in relatie tot een culturele uiting

Klik hier voor meer informatie over Cultuurtraject Brabant.